maandag 24 maart 2008

Over de retoriek van de oorlog: ‘Hollywood regisseert mee de oorlog van George W. Bush’. De Morgen 19.3.2008.

Vandaag vijf jaar na het begin van de oorlog in Irak proberen voormalige Hollywoodmedewerkers vanuit het Witte Huis het conflict in de media nog steeds zo heroïsch mogelijk te verkopen. Op de wijze van 'artificial reality imagineers' die de optredens van VS-president George W. Bush mee regisseren.
(...)

In 'De verkoop van een oorlog' toonde het Nederlandse VPRO-programma Tegenlicht maandag met dit voorbeeld aan hoe het Witte Huis de beeldvorming over de Irakoorlog manipuleerde met behulp van 'artificial reality imagineers', communicatie-experts die naast de gewone werkelijkheid een gemedialiseerde - en politieke - realiteit bouwen. Ze doen dat op de wijze van Scott Sforza, die, tot zijn vertrek uit het Witte Huis in de zomer van 2007 , de zichtbare optredens van Bush regisseerde.


Geen opmerkingen: